Cele mai frecvente greșeli de etică făcute de antreprenori

de | mai 21, 2024

Majoritatea antreprenorilor se consideră persoane etice, mai ales atunci când conduc o afacere care prețuiește integritatea mai presus de orice. În același timp, chiar și cel mai conștiincios CEO sau antreprenor poate cădea uneori pradă greșelilor comune de etică în afaceri.

De aceea, este extrem de important să menținem conștientizarea potențialelor greșeli și să le corectăm imediat ce apar. „Liderii care aleg să facă ceea ce este corect în fața greșelilor pun bazele succesului viitor,” notează Andrew Gonzales, un specialist în atenuarea riscurilor, adăugând că leadership-ul „nu este definit de absența greșelilor, ci de modul în care liderii răspund la ele.”

Pe de altă parte, atunci când liderii nu se comportă etic (și nu fac nimic în privința asta), efectele asupra organizației pot fi grave. Angajații observă rapid dacă liderul „face ceea ce spune,” și dacă nu, ei pot simți că și ei sunt deasupra oricăror consecințe ale comportamentului neadecvat. Acest lucru poate duce la scăderea moralului, reducerea retenției și o reputație nedorită ca o companie care flirtează cu comportamente lipsite de etică.

Care sunt cele mai comune greșeli de etică în rândul liderilor de afaceri?

Incapacitateal de a fi responsabil

Unele afaceri pun, fără să vrea, bazele pentru un comportament  lipsit de etică atunci când nu stabilesc mecanisme de responsabilitate. Liderii eficienți înțeleg că responsabilitatea începe de la vârf și setează tonul pentru întreaga organizație.

În schimb, liderii nesiguri se grăbesc să judece când ceva merge prost. Ei apelează la învinuiri sau chiar la concedierea cuiva pentru a-și devia vina de la ei înșiși. Dar „a da vina este inutil și doar servește pentru a diminua moralul și productivitatea” în întreaga companie.

Lipsa de conștientizare a hărțuirii sau discriminării

Fiecare angajat are dreptul de a lucra într-un mediu lipsit de hărțuire sau discriminare. Din păcate, lantreprenorii care permit incidentele de hărțuire să treacă fără consecințe setează tonul pentru un loc de muncă necontrolat și nesustenabil.

Fiecare antreprenor ar trebui să fie responsabil de a face tot posibilul pentru a stabili un mediu de lucru lipsit de abuz sexual, verbal sau fizic. „Standardul de toleranță zero” este de o importanță critică și ar trebui aplicat în întreaga organizație.

În mod similar, pentru a preveni practicile discriminatorii, liderii ar trebui „să se concentreze pe sensibilizarea angajaților și managerilor cu privire la discriminarea la locul de muncă, astfel încât să poată ajuta la tragerea la răspundere a celor care discriminează,” notează Indeed. În acest context, discriminarea poate include orice acțiune care „arată favoritism față de anumite grupuri și evită sau minimizează altele.”

Ignorarea plângerilor sau raportărilor de comportament inadecvat

Comportamentul lipsit de etică „este adesea ca o infecție,” notează Ethical Advocate. „Când alți angajați văd că un încălcător al regulilor a rămas nepedepsit, ei vor începe să încalce și ei regulile.” Nicio organizație nu poate prospera mult timp atunci când această neglijare intenționată a comportamentului neadecvat este permisă să continue.

Dacă este necesară o investigație de etică, asigurați-vă că persoana sau echipa care se ocupă de anchetă o duce până la capăt. Prea des, plângerile depuse la Resurse Umane sau în altă parte sunt percepute ca dispărând fără nicio acțiune clară luată în legătură cu problema inițială.

Eșecul de a-și controla emoțiile

Antreprenorii sunt oameni, la fel ca oricine altcineva, și sunt susceptibili la răspunsuri emoționale în situații. Dar este vital ca liderii să învețe cum să își controleze aceste emoții, deoarece manifestările exterioare (în special de furie și frică) demonstrează abilități slabe de conducere și o posibilă ruptură în comportamentul etic.

„Liderii care sunt temători sau furioși creează culturi care fie reflectă, fie reacționează la comportamentele lor,” notează Christian Muntean, un  coach de business, antreprenoriii și alți directori de top trebuie să aleagă „să facă munca internă necesară și să găsească modalități mai sănătoase de a răspunde declanșatorilor de frică și furie.”

DISTRIBUIE PE