V-ați gândit să încorporați peer coaching-ul în cadrul companiei voastre?
Este acest lucru benefic pentru compania pe care o conduceți?
Acest articol va detalia ce înseamnă Grupurile de Peer Coaching și cum pot acestea avea un efect pozitiv asupra unei organizații, dar și asupra angajaților din cadrul său. Grupurile de Peer Coaching sunt grupuri constituite din persoane cu același statut, care se întâlnesc regulat pentru a-și oferi susținere în dezvoltarea personală și profesională. Beneficiile acestor grupuri sunt dezvoltarea participanților, înțelegerea și aprecierea diferitelor perspective, creșterea gradului de responsabilizare, starea de bine a participanților și sentimentul de susținere mutuală. Acestea reprezintă beneficii pe care orice om de afaceri le așteaptă de la echipele sale. Luând în considerare și importanța pe care organizațiile o acordă angajatului în sine, nu doar persoanei care duce la îndeplinire niște sarcini de muncă,
Grupurile de Peer Coaching prezintă un potențial imens pentru fiecare organizație în parte. În cadrul sesiunii noastre de comunicări, s-au discutat diferite contexte în care PCG au fost utilizate eficient. Mulți dintre cercetători au vorbit despre beneficiile pe care munca în grup i-a ajutat pe studenți să facă progrese cu sarcinile de învățare. Unul dintre participanți, venit din partea unei firme de consultanță, a expus modul în care utilizarea grupurilor a funcționat eficient în situația lor. Esențială pentru succesul discuțiilor a fost și grija ca participanții invitați să fie persoane cu același statut, dar cu o suficientă distanță organizațională între nivelurile de raportare și de realizare a activităților de zi cu zi, făcându-i astfel mai inclinați
să-și manifeste sprijinul. Grupurile de studenți și companiile de consultanță pot fi medii cu concurență puternică. Cu toate acestea, dacă dispun de structura și pregătirea adecvată, PCG-urile au funcționat eficient în fiecare dintre aceste situații. Am discutat de asemenea cum au reușit Consiliile Consultative ale oamenilor de afaceri TAB să funcționeze atât de bine de
peste 30 de ani.
Care ar fi trăsăturile care permit funcționarea eficientă a PCG? Unele dintre aceste însușiri provin din cercetările efectuate, iar altele din facilitarea acestor grupuri pe o perioadă îndelungată de câteva decenii. Printre trăsăturile cheie se numără:
Trebuie să fie non-competitive.
Dacă se dovedește că doi participanți sunt concurenți în unul din domeniile lor, atunci aceștia se vor cenzura. Vor refuza să vorbească despre adevăratele probleme cu care se confruntă, temându-se că informațiile oferite vor putea fi folosite de concurență.
Participanții trebuie să participe frecvent la întâlniri.
Liderii organizațiilor vor pretinde ca angajații să participe în mod obligatoriu la PCG. Rezultatele sunt mult mai
bune atunci când participanții chiar își doresc să participe și să simtă că întâlnirile sunt utile pentru activitatea lor. Liderii trebuie să verifice periodic acest lucru, folosind un chestionar pentru a confirma utilitatea PCG-urilor, și să facă schimbările
necesare, atunci când este cazul
Siguranța psihologică trebuie să fie prezentă.
Amy Edmonson de la Harvard Business School consideră că siguranța psihologică este o însușire cheie a unei
dinamici de grup corecte. Dacă cineva împărtășește o idee, o experiență sau un sentiment în cadrul grupului, dar se va simți judecat, acea persoană va alege să nu se mai deschidă în fața acelui grup în viitor. Siguranța trebuie să fie una dintre regulile
de bază.
Participanții ar trebui să își dorească atât să primească ajutor cât și să ofere ajutor
Grupul are nevoie de o structură bine definită.
La TAB, dar și în cadrul multor altor organizații, întâlnirile sunt moderate de un facilitator profesionist care se asigură că
participanții sunt pregătiți, că fiecărui participant i se alocă la fel de mult timp de vorbire, că subiectele sunt înțelese înainte ca sfaturile să fie acordate și că se comunică întru-un mod respectuos.
Participanți nu au alte scopuri în afară de a se ajuta reciproc
Pentru a da și un exemplu care să confirme eficiența PCG-urilor, unul dintre cercetătorii participanți a împărtășit următoarea situație. Studiul său se baza pe grupuri conduse de un facilitator. Deși facilitatorii nu ar trebui să ofere sfaturi, uneori pot sesiza o necesitate de a interveni cu un sfat. Ceea ce a reieșit din studiul acestui cercetător este faptul că cel mai adesea, participanții nu au acceptat sfatul oferit de facilitator. Totuși, când un alt membru al întâlnirii a oferit o recomandare asemănătoare, aceasta a fost primită cu o mai mare deschidere. Sfaturile oferite de membrii grupului au o putere mai mare de convingere.
La TAB ne ocupăm cu organizarea de PCG-uri – mai degrabă cu caracter consultativ decât de coaching – pentru oamenii de afaceri, de peste 30 de ani. Am asistat la puterea transformațională pe care aceste întâlniri le au asupra membrilor participanți. Spre deosebire de grupurile de angajați, grupurile consultative TAB sunt absolut opționale. Membri pot renunța în orice moment, dar din experiența noastră fiecare membru alege să rămână în medie pentru o perioadă 5 ani. Modelul nostru dă posibilitatea, lunar, fiecărui membru să ridice o problemă cu care se confruntă sau să aducă în discuție o oportunitate pe care a identificat-o în cadrul companiei sale – dar uneori chiar și în viața personală. Creăm un mediu de siguranță și confidențialitate completă, asigurându-ne că niciun participant nu este judecat în niciun fel și că orice temă adusă în discuție va rămâne confidențială.