Greșeli de networking pe care ar trebui să le evitați

de | iul. 8, 2024

Networking-ul, definit de Investopedia ca fiind ”schimbul de informații și idei între persoane care au aceeași profesie și au interese comune”, nu este doar pentru cei care își caută un loc de muncă sau pentru angajații noi. Mai degrabă, este o activitate care poate avea beneficii semnificative atât pentru directorii executivi cât și pentru liderii în afaceri.

Majoritatea oamenilor de afaceri preferă sa facă networking cu alte persoane din același sector economic. Cu toate acestea, este la fel de logic ca directorii executivi și antreprenorii să întâlnească și persoane din alte câmpuri de activitate. Astfel, pot ”învăța despre noi modele de afaceri, tehnologie, strategii de marketing etc., pe care le vor putea integra în propriile lor afaceri, putând chiar să-i ajute și pe ceilalți să devină lideri ai sectorului lor economic.”

Ca și în cazul altor demersuri din mediul de afaceri, există modalități potrivite, dar și modalități greșite de abordare a acestei activități esențiale. Iată câteva greșeli comune care pot împiedica dezvoltarea cu succes a unei rețele de contacte profesionale.

Nu aveți un plan bine stabilit

Unii lideri în afaceri au senzația că pot face orice în cadrul evenimentelor de networking. Nu și-au setat niciun obiectiv și nici nu s-au pregătit studiind informații despre eveniment pentru a afla cine ar putea participa. Improvizarea nu este cea mai eficientă abordare în networking.

”Nimeni nu vrea să piardă timpul repetând informații care deja sunt disponibile online”, notează Navigate Forward. Înainte de a vă prezenta la un eveniment, ar trebui să studiați lista participanților, dacă acest lucru este posibil, și apoi să vă uitați peste profilul de LinkedIn al posibilului ”punct de contact”, al website-ului companiei și peste alte realizări din domeniul
leadership-ului pe care le-au obținut înaintea momentului întâlnirii propriu-zise.

Vă focusați excesiv asupra persoanei voastre

Participarea la un eveniment de networking nu înseamnă a petrece majoritatea timpului monopolizând conversații sau povestind în detaliu doar despre viața voastră personală și profesională. Obiectivul networkingului eficient este valorificarea oportunității de a-i cunoaște pe ceilalți și de a afla care sunt catalizatorii afacerilor lor. Este important să adresați
întrebări și să arătați interesul cuvenit față de ceea ce vi se comunică.

Sunteți perceput ca fiind neprofesionist

Este OK să vă simțiți bine la un eveniment de networking, constată Indeed, dar este bine să mențineți un comportament adecvat, respectând spațiul personal al persoanelor cu care veniți în contact și normele de politețe.” Fiți jovial, ”dar arătați respectul cuvenit, fiind amabil cu cei din jur.”

Nu sunteți dispus să-i ajutați pe ceilalți

După cum am precizat deja, un networking reușit nu înseamnă focusarea excesivă asupra propriei persoane și asupra propriilor nevoi. Atunci când participați la o conferință sau la un târg de comerț, trebuie să fiți pregătit să-i ajutați pe ceilalți împărtășind din cunoștințele si expertiza proprie.

Atunci când vă construiți o reputație ”de a fi de ajutor în cadrul rețelei de contacte”, observă antrenorul și autorul Lolly Daskal, ”ceilalți vor dori să vă ajute la rândul lor.” De fiecare dată când aveți posibilitatea, răspundeți cu entuziasm atunci când vi se solicită sfatul sau ajutorul, ”apoi mergeți si mai departe identificând elementele de care au nevoie și oferiți-le fără să fie
solicitate.”

Nu păstrați legătura cu persoanele pe care le întâlniți

Aceasta este una dintre cele mai importante greșeli de networking. Să spunem că întâlniți niște persoane interesante la o conferință, primiți informațiile de contact, consimțiți să păstrați legătura etc. Dacă nu faceți acest lucru, veți pierde o resursă cheie care v-ar putea ajuta în traiectoria profesională viitoare sau ar putea veni în întâmpinarea altor nevoi sau oferindu-vă
alte oportunități de dezvoltare.

”În decursul a două zile, trimiteți un email personalizat, mulțumindu-le pentru timpul acordat, recapitulând punctele principale ale discuției avute și sugerând un pas nou”, recomandă LinkedIn. Când luați legătura cu o persoană pe care ați cunoscut-o în contextul unui eveniment de networking, demonstrează ”că prezentați un interes real, că sunteți interesat de
cultivarea conexiunii, dovedind un spirit proactiv”.

Alăturați-vă unei rețele deja create

Astfel de greșeli pot fi evitate alăturându-vă unei rețele deja create cum este și The Alternative Board. Atunci când deveniți membru TAB, vă veți conecta instant cu alți lideri în afaceri din comunitatea voastră, având posibilitatea de a apela la o rețea globală formată din directori executivi și antreprenori.

DISTRIBUIE PE